Aan de slag met jouw team
Vraag gratis mijn 7-stappenplan om van
jouw kleinschalige zorginitiatief een bloeiende en
winstgevende zorgonderneming te maken
Krijg in korte tijd weer zeggenschap over jouw mensen
omdat zij precies weten hoe jij het hebben wilt
Jij voelt aan alles dat je de zeggenschap over jouw mensen kwijt bent. Dat je jouw teams veel meer moet gaan managen
Maar hoe dan?
Je bent een inspirerende en creatieve zorgondernemer maar van management heb je weinig kaas gegeten. En daar ligt je hart ook helemaal niet. Je hebt geen lange termijnplan en neemt jouw besluiten vaak ad hoc. Soms zelfs midden in de nacht als het je allemaal naar de keel vliegt. En je niet meer weet waar en hoe en met wie te beginnen.
Jouw communicatie laat vaak te wensen over en leidt steevast tot stevige discussies en conflicten op de werkvloer. Omdat ze voor jouw mensen uit de lucht komen vallen. En niemand weet wat er van ze verwacht wordt. In feite wordt geen enkele taak naar behoren uitgevoerd. Je hebt iemand nodig die jou managementvaardigheden leert. Zodat jouw mensen weten waar ze aan toe zijn en wat je van ze verlangt. Omdat jij weer vanuit vrije wil beslist en handelt. En het respect van je mensen terughebt.
Herken je dit?
1
De werksfeer is gespannen. Als jij de werkvloer oploopt prikken vijandige blikken in je rug. ‘Wat doe jij hier’, lijken ze te denken. Een goedendag kan er nauwelijks af. Het lijkt dat medewerkers zich gecontroleerd voelen. Terwijl jij vindt dat je ze veel meer zou moeten controleren. Want je bent helemaal niet blij met hoe het er aan toegaat. Het liefst loop je met oogkleppen op. Zodat je alles wat je ziet niet hoeft te benoemen.
2
De samenwerking is ver te zoeken. Je wilt dat de teams elkaar weten te vinden en samen verantwoordelijkheid nemen voor de zorg en dagbesteding aan de bewoners. Niet denken in hokjes en ieder op zijn eigen eiland maar samen. De deelnemers wonen en werken hier. En de teams zijn in feite niet meer dan de begeleiders en opvoeders er omheen die samen met de bewoners het huishouden draaiende houden. Zo moeilijk is dat toch niet?
3
Het kortdurende verzuim is veel te hoog. Je durft ’s morgens je telefoon haast niet aan te zetten. Bang voor de ziekmeldingen die komen. Af en toe een paar dagen ziek het lijkt een vanzelfsprekendheid. Iets wat toch logisch is. ‘Ziek is ziek ’ligt ze in de mond bestorven. Maar hoe ziek zijn ze? En waarom zijn het vaak dezelfde mensen? Dit moet aangepakt worden maar je hebt geen idee wanneer en hoe. Goede gesprekken vind je lastig.
4
Iedere maand regent het ontslagbrieven. Jonge nieuwe zorgprofessionals waarvan jij de hoop had dat zij met nieuwe inzichten zouden komen houden het al snel voor gezien. Ze zijn niet opgewassen tegen hun oudere meer ervaren collega’s die niet van hun feedback gediend zijn. En op hun beurt kritisch zijn op het functioneren van deze nieuwe collega’s. Het is duidelijk dat ze hun mond niet open durven doen.
5
Er zijn conflicten op de werkvloer. Tussen jou en de teams. Tussen de teams onderling. En tussen medewerkers. Maar die worden niet herkend. Want als je daarnaar vraagt wordt dit ontkend. Ondertussen wordt er geroddeld en praten mensen liever over dan met elkaar. En moet je zelf veel te vaak ingrijpen. Omdat zich een situatie voordoet die acuut opgelost moet worden. Ondertussen blijven je eigen werkzaamheden liggen.
6
Iedere keer als jij zaken aan wilt pakken lijkt het wel of iedereen zich ineens tegen je keert. En elk besluit dat je neemt wordt ter discussie gesteld. De mensen die het ene moment aan je bureau staan te klagen of bij je uit komen huilen vormen het volgende moment samen met hun collega’s een front tegen je. Je weet dat ze bang zijn voor de afwijzing van anderen. Als ze niet met de grote groep meegaan liggen ze er zo uit. Dat is al vaker gebleken.
7
Je gaat akkoord met situaties die je helemaal niet aanstaan. Omdat je je niet uit durft te spreken over hoe jij de zaken uitgevoerd wilt hebben. Je durft mensen niet aan te spreken op ongewenst gedrag. En als je dat een keer wel doet ben je zo boos dat mensen hevig schrikken en zich verder terugtrekken. Je weet ook niet hoe je dat op een goede manier doet. Ondertussen worden er fouten gemaakt. En krijg je geen antwoord op je vragen.
Wat nu als er een manier is om snel weer zeggenschap over je teams te krijgen? als teams weer op eigen benen staan en precies weten wat je van ze verwacht? als de eeuwige discussies tot het verleden behoren en mensen gewoon weer aan het werk zijn?
Stel je voor dat
1
Jij je weer welkom voelt op je eigen werkplek. Waar mensen blij zijn je te zien. En dat laten merken. En dat geldt niet alleen voor jou. Iedereen is er welkom. En hoort erbij. Je hebt gesprekken gevoerd. En ze weten wat je van ze verwacht. Ze pakken hun rol en verantwoordelijkheid. In plaats van zich te verschuilen achter onwetendheid.
2
Jij gewoon weer toe komt aan je eigen taken en werkzaamheden. En je niet druk hoeft te maken of jouw zorgcoördinatoren de boel wel onder controle hebben. Dat voor hen klip en klaar is dat de werksfeer beter moet worden. Je hebt dit samen met hen besproken. En ze zijn daarmee akkoord gegaan. Ze maken tijd vrij om op de werkvloer zichtbaar te zijn. En weten waaraan ze conflicten herkennen en wat ze kunnen doen om deze op te lossen.
3
Mensen weer graag naar hun werk komen. En niet meer bang hoeven zijn. Niet voor hun collega’s. Niet voor hun cliënten. Niet voor familie van cliënten. En niet meer voor jou. Dat als er verschillen van inzicht zijn deze uit worden gesproken. Dat besluiten in samenspraak met elkaar worden genomen.
4
Samenwerken weer een bron van plezier is. Omdat er een open communicatie is. Waar jonge nieuwe zorgprofessionals samenwerken met zeer ervaren medewerkers die de organisatie al jaren kennen. Waar de taken en verantwoordelijkheden helder verdeeld zijn . En mensen naar elkaar luisteren. En van elkaar leren.
5
Je mensen op een goede manier durft aan te spreken op hun gedrag. En je niet bang hoeft te zijn dat mensen zich ziekmelden of vertrekken. Omdat het team waarin ze werken een plek is waar ze kunnen groeien en bloeien. Waar geleerd wordt van fouten. En waar je antwoord krijgt op je vragen. Als er al eens sprake is van verzuim is dat zelden onverwacht. En niet zonder reden. Omdat het team samen overlegt en beslist of het verzuim geoorloofd is. En jij daar geen beslissingen meer over hoeft te nemen. Waardoor cliënten altijd verzekerd zijn van de allerbeste zorg.
6
Je iedere morgen uitgerust wakker wordt en zin hebt in de werkdag die gaat komen. Omdat iedereen aanwezig is en de werksfeer in je zorgteams goed is. Rooster en planning rond zijn. En cliënten de zorg krijgen die ze nodig hebben. Er is zelfs plek voor nieuwe cliënten.
7
Jij een aantrekkelijke werkgever bent waar de zorgprofessionals in de rij staan om er te mogen werken. Omdat je een unieke en duurzame zorgorganisatie hebt neergezet. Met een laag verzuim en verloop. Waar de zelfsturing en het zelfleiderschap goed vorm hebben gekregen.
Deze situatie die pijnlijk is voor alle betrokkenen, is een nieuwe ontwikkelingsfase in jouw bedrijf.
De tegengestelde belangen en de conflicten die er uit voortkomen zijn de professionaliseringsslag die gemaakt moet worden om de samenwerking te verbeteren, de kwaliteit van de zorgverlening te garanderen en betere resultaten te halen.
Want wat is er aan de hand?
Jij bent met jouw mensen en jouw teams in een projectie terechtgekomen. Een projectie wordt gekenmerkt door conflicten waarin medewerkers dagelijks met elkaar, met cliënten, met familie van cliënten en last but not least met jou als hun manager terechtkomen. En waarbij ze elkaar en jou de schuld geven van hun onvermogen om naar behoren te presteren.
Uit angst de goedkeuring van de ander te verliezen worden deze conflicten niet uitgesproken. Mensen trekken zich terug en worden onzichtbaar. De ultieme onzichtbaarheid van mensen in organisaties is verzuim en verloop.
Wat ga je doen?
Grijp je deze kans om jouw kosten omlaag te brengen? En de kwaliteit van de cliëntenzorg omhoog? Of wacht je tot de tijd zijn werk doet. En jouw zorgonderneming een duiventil is geworden waar iedereen naar believen in en uitvliegt. En je leeft en werkt bij de waan van de dag?
Ga aan de slag met een (her)oriëntatie op jouw bedrijf
Geen enkele zorgonderneming wordt succesvol als je niet voortdurend oog hebt voor mensen op de werkvloer. En hen betrekt bij de keuzes die jij maakt. Zij moeten het immers doen.
Vaak worden we echter zo in beslag genomen door de dagelijkse beslommeringen dat we niet meer zien wat er nu werkelijk speelt . En wat mensen nu écht nodig hebben. Alle verzuim en verloop is terug te voeren op conflicten waarin mensen dagelijks op de werkvloer verzeild raken. De sleutel tot succes ligt in het oplossen van die conflicten door opnieuw focus en structuur aan te brengen in jouw bedrijf. Pas daarna kun je in vrijheid en in samenspraak met jouw teams nieuwe beslissingen nemen.
Ik kan je helpen
Door samen met jou en het team aan de slag te gaan met een heroriëntatie op jouw bedrijf. Dit doen we door de vijf bouwstenen voor een bloeiende en winstgevende zorgonderneming opnieuw te leggen.
Ik leer jou en je team hoe je succes creëert met je bedrijf door de 5 bouwstenen van jouw bedrijf (opnieuw) te leggen.
Deze vijf bouwstenen zijn
- Jouw grote WAAROM
- Jouw Onderscheidende Visie
- Jouw Ideale Klant
- Het Urgente Probleem van jou Ideale Klant
- Jouw Unieke Oplossing voor dat Urgente Probleem van jouw Ideale Klant
Ik laat jullie zien hoe je met deze strategie nieuwe en beter passende klanten aantrekt waardoor werken met de doelgroep veel gemakkelijker wordt en veel minder tijd kost.
Omdat je jouw processen eenvoudig kunt inrichten waardoor je veel gemakkelijker met gemeenten en zorgkantoren communiceert. En ook particuliere kanten aantrekt want dat is waar zorgondernemerschap écht over gaat
Dit krijg je
In de 3 uur durende workshop Pak de Lead! ga ik voor jou (do it for you) of samen met jou (do it with you) samen met het team aan de slag met de 5 bouwstenen voor een bloeiende en winstgevende zorgonderneming.
Ik help jullie een Onderscheidende Visie te ontwikkelen op hoe jullie vinden dat het Urgente Probleem van jullie Ideale Klant op een opgelost moet worden . En wat dan die Unieke Oplossing is. Want wie niet kiest verliest!
De investering in de workshop Pak de Lead is € 2195 exclusief 21% btw
Nieuwsgierig geworden en meer weten over mijn manier van werken? Neem dan geheel vrijblijvend contact met mij op
Lukt het je niet van jouw zorgonderneming het succes te maken waar je van droomt? Dan wordt het tijd voor een gratis en vrijblijvend keukentafelgesprek met mij
Volg me op:
Neem contact op:
joycet@joycetreinders.nl
06-43 897 132
Download gratis mijn 7-stappenplan voor zorgondernemers die succes willen creëren
Je Zorgonderneming Voor Elkaar is een handelsmerk van Reinders Comsultancy KvK: 64225933 BTW-ID: NL001408159B80 IBAN: NL66KNAB0258 0350 13