Aan de slag met jouw bedrijf
Vraag gratis mijn 7-stappenplan om van
jouw kleinschalige zorginitiatief een bloeiende en
winstgevende zorgonderneming te maken
Krijg in korte tijd de leiding over jouw organisatie terug
zodat het verlangde succes nu écht komt
Jij voelt aan alles dat je de leiding over jouw bedrijf kwijt bent. Als er niet snel wat verandert wordt jouw bedrijf een kansloze onderneming. Dan rijzen de kosten van verzuim en verloop de pan uit. En kun je winstgevendheid wel vergeten
Maar hoe dan?
Als je heel eerlijk bent is jouw bedrijf meer een duiventil waar iedereen naar believen in en uit vliegt. Dan een goedlopende organisatie waarin iedereen bijdraagt aan jouw ambitie. De geleverde zorg is goed maar kan veel professioneler. De dagbesteding moet nog veel meer vorm krijgen. Voor iedereen een goed dagprogramma waarmee deelnemers met een afstand tot de arbeidsmarkt voorbereid worden om deel te nemen aan de maatschappij.
Je bent dagelijks meer bezig met het blussen van brandjes dan dat je toekomt aan de groei van je bedrijf. Je hebt iemand nodig die jou de wetmatigheden van goed ondernemerschap bijbrengt. Zodat je weer de juiste prioriteiten stelt.
Herken je dit?
1
Je bent je steeds meer terug gaan trekken en als je heel eerlijk bent zijn ZIJ meer de baas dan JIJ. Niets wordt van je aangenomen en alles wordt ter discussie gesteld. De tirannie van de werkvloer. Jij weet wat het is. En je krijgt het in alles weerspiegelt. In gedrag. In cijfers. In klachten. In taalgebruik.
2
Je werkt harder dan ooit om alle steken die zij laten vallen op te halen. Maar de resultaten zijn mager. Ze pakken het gewoon niet. Maar het lijkt ook of ze je niet begrijpen. Je dringt niet tot ze door. Ben je dan zo onduidelijk? Of je Chinees met ze spreekt. En dus gaat iedereen op de oude voet verder.
3
Je bent moe en uitgeput en toch lig je in de nacht vaak wakker. Te piekeren welke beslissing je moet nemen om de kosten te beperken. Een verandering in het rooster. Een verandering van locatie. Je denkt het ’s nachts uit en deelt het ’s morgens mee. Waarna je snel vertrekt om de reacties maar niet te horen.
4
Op de werkvloer ben je eigenlijk al maanden niet meer geweest. Bang voor de reacties. Of eigenlijk voor de niet-reacties. Want zoals jij niets tegen hen zegt zeggen zij ook niets tegen jou. Je wordt genegeerd. Maar achter je rug om viert de roddel en achterklap hoogtij. Ook buiten je bedrijf.
5
De verzuim en verloopcijfers spreken boekdelen. De mensen die echt iets moois neer willen zetten vertrekken. Of worden ziek. Omdat ze niet uitgedaagd worden en niet weten wat er van ze verwacht wordt. Ze krijgen een kans ergens anders en zijn weg. En jij bent weer bezig nieuwe mensen aan te nemen en in te werken.
6
Nieuwe ontwikkelingen en ideeën komen niet van de grond. Niemand gaat ermee aan de slag. En als iemand al eens eigen initiatief neemt wordt die snel teruggetrokken in de krabbenmand. Pauzes en bij elkaar zitten dat is waar het vaak om draait. En de telefoon en roken niet te vergeten.
7
In sommige maanden is jouw salaris nog lager dan dat van je medewerkers. In feite heb je een hongerloon. Lang niet voldoende om je gezin op een fatsoenlijke manier te onderhouden. Terwijl je het sterke verlangen hebt een goede toekomst voor ze te creëren. Ook de relatie met je partner en familie staat onder druk
8
Je ligt ’s nachts wakker omdat je weet dat je acties moet gaan ondernemen die je doodeng vindt. En die je al bij voorbaat angstzweet bezorgen. Maar waarvan je ook weet dat als je het niet doet je jouw leven en dat van je gezin helemaal niet op orde krijgt. En je je droom om een prachtig zorgconcept neer te zetten wel kunt vergeten. Dan kun je binnenkort zelf een baan gaan zoeken
Wat ga je doen?
Grijp je deze kans om te groeien? Als mens en als ondernemer? Of wacht je tot de tijd zijn werk doet en iets of iemand anders ingrijpt?
Hoe zou het voor je zijn als
- Jij iedere morgen uitgerust wakker wordt en heb zin hebt in de dag die voor je ligt?
- Jij weer zeggenschap hebt over je eigen agenda en weer toekomt aan je eigen werkzaamheden
- Jij je niet meer voortdurend bezig hoeft te houden met de dingen van de dag
- Jij je geen zorgen meer hoeft te maken over hoe het er in je zorgteams aan toe gaat
- Jij er op vertrouwen kunt dat mensen weten wat ze te doen staat en dat ze naar je toe komen als er iets speelt
- Jij mensen aan kunt spreken op hun gedrag zonder dat zij zich van je afkeren
- Jij niet meer te maken hebt met onverwacht zieke of vertrekkende medewerkers
- Jij je weer welkom voelt op je eigen werkplek waar mensen tegen je praten en je antwoord krijgt op jouw vragen
- Jij weet hoe jij in jouw organisatie met verzuim om wilt gaan
- Jij niet meer bang bent dat mensen zich ziekmelden of vertrekken
- Jij de conflicten waarin jij dagelijks op de werkvloer tercehtkomt herkent en op kunt lossen
- Jij niet meer bang bent mensen ‘kwijt’ te raken
- Jij jouw mensen kunt boeien en binden en behouden voor jouw organisatie
- Jij een aantrekkelijke werkgever bent waarvoor mensen graag werken
Wat nu als er een manier is om in korte tijd de leiding over jouw bedrijf terug te krijgen. Dat het verlangde succes nu snel komt want zeg nu zelf het wordt toch tijd?
Stel je voor dat er een 7-stappenplan bestaat om van jouw kleinschalige zorginitiatief een bloeiende en winstgevende zorgonderneming te maken
Stap 1
It start’s at the top
Geen enkele zorgonderneming wordt succesvol als jij niet voortdurend kijkt naar de volgende stap. Vaak zitten we zo vast in onze tunnelvisie dat we niet precies zien wat er nu gaande is. Alle strijd in jezelf is terug te voeren op innerlijke conflicten. Die ten grondslag liggen aan geen focus en structuur aanbrengen in je bedrijf. Daar ligt de sleutel tot succes. Als jij jezelf op orde hebt kun je in vrijheid nieuwe beslissingen nemen. En staat de deur naar succes open. Laat mij jou daarmee helpen!
Stap 2
Heb je ideale klant 100% helder
Zonder Ideale Klant geen succesvol bedrijf. Punt. Jouw Ideale Klant is het hart van jouw bedrijf. Jouw Ideale Klant helpt je bij het helder krijgen van jouw Onderscheidende Visie op hoe jij vindt dat zijn Urgente Probleem opgelost moet worden. En wat die Unieke Oplossing is. Deze factoren zijn wetmatigheden en onlosmakelijk met elkaar verbonden. Jouw Ideale Klant niet 100% vastgesteld hebben brengt je exact op de plek waar je niet wilt zijn. Je zorgbedrijf blijft dan een uit de hand gelopen hobby
Stap 3
Ontwikkel activiteiten die geld opbrengen
Voor je ondernemersvaardigheden is het belangrijk dat je nevenactiviteiten ontwikkeld. Want dit is het pad van de echte zorgondernemer. Hiermee creër je bekendheid in de buurt. En word je magisch aantrekkelijk voor de mensen buiten de doelgroep. Voor families en bezoekers van het huis en erf. Ik zie grote zorgboerderijen met horeca en manege. Kleinze zorgconcepten met winkel, kas en moestuin. Dagbestedingen waar kerstpakketten, ontbijten en lunches worden gemaakt. Zorg dat je altijd iets te koop aanbiedt. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is mogelijk.
Stap 4
Breng de kosten van verzuim en verloop omlaag
Is jouw zorgonderneming een duiventil waar iedereen naar believen in en uitvliegt? Vertrekken er iedere maand medewerkers? En gaat al jouw tijd en energie naar het aantrekken van nieuwe mensen? Die het soms na een paar maanden al weer voor gezien houden? Heb je te maken met veel kort en frequent ziekteverzuim? Dan kun je er zeker van zijn dat je bij de start van jouw zorgonderneming het vertrekpunt niet bepaald hebt.
Stap 5
Ga aan de slag met de conflictueuze werkvloer
Overal waar mensen samenwerken ontstaat wrijving en gedoe. Dat is inherent aan samenwerken want daar groeien mensen van. Zonder wrijving geen glans. Maar wat als wrijving zich niet oplost? Dan ontstaat er
een conflict. Uit angst de goedkeuring van de ander te verliezen worden deze conflicten niet uitgesproken. Samenwerken wordt een bron van stress. Mensen trekken zich terug en worden onzichtbaar. De ultieme onzichtbaarheid van mensen in organisaties is verzuim en verloop. Dat is de professionaliseringsslag die gemaakt moet worden om de samenwerking en zelfsturing naar een hoger plan te tillen.
Stap 6
Doorbreek de familiecultuur
Zorgondernemingen hebben een hoge familiecultuur. Ze zijn mensgericht en vragen een hoge mate van flexibiliteit van de mensen die er werken. In een organisatie met een hoge familiecultuur zijn mensen erg gericht op elkaar en op de goedkeuring van elkaar. En daarmee sterk conflictmijdend. Een hoge familiecultuur is naar binnen gericht. Dat wil zeggen men is veel bezig met elkaar. En daarmee ook met wat men van elkaar vindt. Er is een hoge sociale druk. En een grote wederzijdse afhankelijkheid. Ook wel codependency genoemd. Dat maakt het zo lastig met elkaar van inzicht te verschillen. En daarom is het juist voor zorgprofessionals zo belangrijk dat er aandacht is voor de situaties waarin zij in hun leven en in hun werk terechtkomen.
Stap 7
Leer managementvaardigheden
Het klinkt ongelofelijk maar veel zorgondernemers denken dat ze automatisch ook goede managers zijn. Niets is minder waar. Ondernemerschap vergt beduidend andere kwaliteiten en vaardigheden dan management. Door hun passie en gedrevenheid hebben veel ondernemers vaak moeite zichzelf te managen. Laat staan dat ze teams of individuele medewerkers aan kunnen sturen.
En zeg nu zelf. Jouw bedrijf managen is toch ook helemaal niet jouw ambitie? Daarvan maakt jouw hart toch ook helemaal geen sprongetje? Bovendien wil je toch ook een keer graag thuis bij je gezin zijn? Je hebt toch ook helemaal geen tijd om veel op de werkvloer aanwezig te zijn? En daar zorg te moeten dragen voor de grote en de kleine zaken waar teams en medewerkers tegenaan lopen? Je wilt gewoon dat jouw medewerkers en teams zelfstandig zijn en samen de verantwoordelijkheid dragen voor het reilen en zeilen op de werkvloer.
En toch….
Als je een platte organisatiestructuur hebt waarin jij de
directeur en de manager bent dan heb je wel iemand naast je nodig die jou coacht, adviseert en begeleidt.
Zet je volgende stap!
Jij bent al succesvol. Anders was je geen zorgondernemer geworden. Maar ben je precies waar je wilt zijn? NEE? Dan is het zeker dat je bij de start van jouw zorgonderneming het vertrekpunt niet exact bepaald hebt. En dat is helemaal geen probleem want je kunt altijd opnieuw beginnen. Niet van voor af aan maar exact vanaf het punt waar je nu bent.
Wil jij van jouw kleinschalige zorginitiatief een bloeiende en winstgevende zorgonderneming maken? Met topzorg en een zinvolle dagbesteding voor mensen met een beperking? Waar familie en bezoekers graag komen omdat het er heerlijk vertoeven is? En teams waarin samenwerking een vanzelfsprekende plek inneemt?
Dan heb ik iets moois voor jou!
Ik kan je helpen
Door samen met jou en het team aan de slag te gaan met het 7-stappenplan om van jouw kleinschalige zorgbedrijf een bloeiende en winstgevende zorgonderneming te maken.
Dit doen we door samen opnieuw van start te gaan. Niet van voor af aan maar exact vanaf de plek waar je nu bent.
Dit krijg je
In het Business Coachingstraject Pak de Lead duurt 6 maanden gaan we aan de slag met een gedrags- en cultuurverandering op de werkvloer. Dit doen we door net als voor jou voor alle medewerkers het startpunt opnieuw te bepalen.
- Iedere medewerker krijgt een SUPER©-sessie van 90 minuten waarin we een persoonlijk leerdoel voor het komende jaar bepalen. Mensen schrijven aan de hand van een format zelf het verslag van het gesprek. En jij hebt meteen het functioneringsgesprek voor komend jaar klaar.
De investering in de workshop Pak de Lead is € 2195 exclusief 21% btw
Laat mij jou zicht geven op de situatie waarin je je bevindt en meld je aan voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek
Lukt het je niet van jouw zorgonderneming het succes te maken waar je van droomt? Dan wordt het tijd voor een gratis en vrijblijvend keukentafelgesprek met mij
Volg me op:
Neem contact op:
joycet@joycetreinders.nl
06-43 897 132
Download gratis mijn 7-stappenplan voor zorgondernemers die succes willen creëren
Je Zorgonderneming Voor Elkaar is een handelsmerk van Reinders Comsultancy KvK: 64225933 BTW-ID: NL001408159B80 IBAN: NL66KNAB0258 0350 13