De meeste succesvolle zorgondernemingen zijn begonnen met een idee aan de keukentafel. Een plek waar de koffie altijd aanstaat. En waar je jouw dromen en creativiteit tot leven wekt. Herkenbaar? Maar hoe maak je van jouw particuliere initiatief nu een succesvol bedrijf? Dat is waar veel zorgondernemers tegenaan lopen.
JIJ bent het vertrek- en aankomstpunt van jouw bedrijf. Je kunt niet van Amsterdam naar Rotterdam als je nog in Den Haag bent. Dat is zo logisch dat we daar niet eens over nadenken. Toch is dat wat vaak gebeurt. Dat we niet weten dat we nog niet met ons bedrijf op het vertrekpunt zijn aangekomen.
Ga eens terug naar dat moment waarop het idee ontstond dat jij een zorgboerderij of een ander kleinschalig woon- of zorgconcept wilde beginnen of overnemen. Je hebt vaak slechts een vage indruk van hoe het er uit moet komen te zien. En dat is helemaal prima. Start before you’re ready. Het pad ontvouwt zich door erop te gaan lopen. Als je niet begint weet je al helemaal niet hoe het eruit moet komen te zien.
En toch als je zomaar begint te lopen en geen grote WAAROM en HOE hebt dan weet je niet waarop je je acties moet afstemmen en waaraan je je resultaten kunt afmeten. En dus ook niet waarop je je beslissingen moet baseren. En waaraan je ze moet toetsen.
Geen WAAROM en geen HOE hebben betekent eigenlijk dat jouw bedrijf niet meer is dan een uit de hand gelopen hobby. En uit de hand gelopen hobby’s kosten waanzinnig veel geld dat aan alle kanten wegsijpelt. Hetgeen haaks staat op jouw plan om een winstgevende zorgonderneming neer te zetten.
Jouw WAAROM is niet groots en meeslepend zoals vaak gedacht wordt. Het is simpelweg de reden waarom jij dagelijks je bed uitkomt. Jouw WAAROM zet je iedere dag weer in actie om jouw droom tot leven te wekken. En je ambities waar te maken. Als je geen WAAROM hebt dat jouw drijft kun je beter een baan in loondienst gaan zoeken. Omdat je bedrijf anders een worsteling wordt. En als jij gaat worstelen doen de mensen in jouw bedrijf dat ook.
Je WAAROM gaat over dat je het iedere dag weer op kunt brengen om door te gaan. Ook op de momenten dat je ermee zou willen stoppen.
Je WAAROM maakt dat werken nooit als werken voelt omdat je bedrijf je energie geeft. Omdat je ziet dat het goed gaat met de mensen om je heen. En omdat je het op je bankrekening weerspiegelt krijgt in mooie cijfers.
Is jouw zorgonderneming een struggle? Dan weet je zeker dat je jouw WAAROM nog niet helder hebt.
Behalve dat moet je ook een HOE hebben. Een visie op Zorg én een visie op Ondernemerschap. Deze twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het één bestaat niet zonder het ander. Mensen die kiezen voor werken in een zorgonderneming kiezen voor een ander concept dan als ze hetzelfde werk in een zorgorganisatie doen. En dat moet vanaf de eerste dag in de visie meegenomen worden.
Geen visie hebben betekent geen gestructureerd plan kunnen maken. De impact die dat heeft is groot. Je leeft bij de waan van de dag. Dit leidt tot chaos en werkstress. Mensen gaan vragen stellen omdat ze niet weten wat er van ze verwacht wordt. Jij hebt geen antwoorden omdat je geen plan hebt. En dan doet zich een interessant fenomeen voor.
Als jij geen helderheid schept over waar we naar toe gaan dan ben jij niet meer in de lead. Dan pakken je medewerkers de leiding. En wordt leidinggeven een kwelling. Hetgeen onvermijdelijk leidt tot conflicten. En daar waar conflicten zijn, doen verzuim en verloop hun intrede. Dat vraagt een enorme flexibiliteit van de mensen die er wel zijn.
Je HOE bepalen doe je door steeds weer terug te gaan naar het vertrekpunt van je bedrijf. En jezelf de vragen te stellen waarom je je bedrijf ook weer begonnen was. Wat was je doel? Wat wilde je bereiken? Wat wilde je betekenen? Waar werd je blij van? Hoe zag je het voor je? Wie zag je voor je? Zou je zelf klant worden in je eigen zorgonderneming? Zou je er willen wonen? Zou je je kind ernaar toe sturen?
Een visie staat niet vanaf de eerste dag. Dat kan ook niet want een visie groeit. Het is een proces dat steeds weer verandert. Daar moet je tijd aan besteden. Als je leeft bij de waan van de dag en die tijd niet neemt kom je nooit verder. Een visie ontwikkelen doe je door erover te praten en te schrijven. Zodat wat er in je zit vrij kan komen. Maar ook door te kijken en tijd te nemen om te reflecteren. Op jezelf en op je bedrijf. En door daarbij naar de feiten te kijken. Als je dat doet zul je iedere keer merken dat het lijkt of je terug naar af gaat. Maar dat je in feite next level gaat. Een visie moet begrepen, doorgrond en ontwikkeld worden. En tot in de kleinste haarvaten gevoeld. Door JOU.