Dat is waar veel zorgondernemers weerstand op hebben. Ze willen niet kiezen omdat ze vinden dat ze iedereen kunnen helpen. En omdat ze bang zijn hun bedrijf niet van de grond te krijgen. En omzet te missen. Maar wie niet kiest, verliest.
Hoe was het toen jij jouw zorgonderneming startte? Stonden de cliënten te trappelen op de stoep? Of moest je ze overal vandaan slepen? Dankbaar en gretig nam je iedereen aan. Je kon tenminste van start gaan. En nu? Kom je er mogelijk achter dat die veelbelovende cliënt wel wat meer nodig heeft dan alleen aandacht en zorg. Mensen krijgen niet voor niets een indicatie vanuit de Wet Langdurige Zorg, de Wet Maatschappelijke Ondersteuning of de Jeugdwet.
Met hun beperkingen nemen cliënten ook hun diagnose, levenservaringen en (onbegrepen) gedrag mee. Gedrag waarvoor jij ook niet direct de oplossing hebt. Laat staan je mensen. Je ziet je medewerkers ermee worstelen. Soms zelfs letterlijk.
Om over de omgang met mantelzorgers maar niet te spreken. Ook die hebben hun eigen historie, struggle en ervaringen met het gedrag van cliënt. Voordat cliënten een stap over jouw drempel zetten is er vaak al veel aan vooraf gegaan. Mantelzorgers en familieleden zijn niet zelden aan het einde van hun Latijn. En hebben met cliënt maar ook met organisaties als gemeenten en thuiszorg al veel meegemaakt.
En als mantelzorgers en familieleden het dan samen ook nog niet met elkaar eens zijn (bijvoorbeeld als er sprake is van een vechtscheiding) dan is het leed voor de cliënt soms niet te overzien. Maar ook niet voor je medewerkers die moeten manoeuvreren in dit ingewikkelde labyrint. Je ziet dat ze niet op hun taak zijn voorbereid en berekend. Soms missen ze de noodzakelijke scholing en opleiding maar veel vaker vaardigheden als goede gespreksvoering, conflicten herkennen en hanteren, afstemming en samenwerking.
Jouw Ideale Klant niet 100% vaststellen brengt je exact op de plek waar je niet wilt zijn. Dat is naast jouw WAAROM en HOE een absolute voorwaarde voor een goede start van je zorgonderneming. Om wie ben jij je zorgonderneming begonnen? Wie stond jou voor ogen dat je kon helpen toen je met je bedrijf begon? Van wie dacht jij: ‘Als die eens hier zou komen wonen of voor dagbesteding komt’.
Je Ideale Klant is iemand ‘net als jij’. Je Ideale Klant is iemand die je met naam en toenaam kent. Een mens van vlees en bloed. En nóg een misvatting. In het geval van kinderen zijn hun ouders onze klanten. Deze hebben een indicatie waarmee ze op zoek gaan naar een goede plek voor hun kind. Het kind is dan waaraan we de zorg en dagbesteding leveren.
Voor wie heb jij jouw zorgonderneming opgericht? Voor je dementerende moeder? Je gehandicapte broer? Je verslaafde buurman? Dat heet projectie. Jij hebt iets meegemaakt in je leven en ben je te boven gekomen waarmee je anderen die nog in die situatie zitten verder kunt helpen. En dat ligt vaak dicht bij je WAAROM.
Je Ideale Klant formuleren helpt je bij het helder krijgen van je visie. De twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het is tweerichtingsverkeer. Het één kan niet zonder het ander.
Je Ideale Klant vaststellen is ook een marketingwetmatigheid. Het helpt je de teksten voor je website te schrijven en je sociale media in te richten. Je weet welke foto’s je op je website moet zetten. Die van je Ideale Klant. Uiteraard!
Je Ideale Klant formuleren helpt je je doelgroep vast te stellen. Dat maakt het gemakkelijker met gemeenten en zorgverzekeraars in gesprek te gaan. En activiteiten te ontwikkelen die geld opleveren.
Kortom: Je MOET kiezen. Of je dat nu leuk vindt of niet. Geen Ideale Klant kiezen betekent geen goede start van je bedrijf. De verkeerde cliënten op je stoep. Welke verstrekkende gevolgen dat kan hebben voor je bedrijf lees je bij STAP 5. Wie wil jij binnenhalen?