Overal waar mensen samenwerken ontstaat wrijving en gedoe. Dat is inherent aan samenwerken want daar groeien mensen van. Zonder wrijving geen glans. Maar wat als wrijving zich niet oplost? Dan ontstaat er een conflict.
Een conflict is een onopgeloste tegenstrijdigheid, botsing, verschil van mening of inzicht in jezelf of met iemand anders.
Synoniemen: conflict (zn) :
aanvaring, bonje, botsing, collisie, conflictsituatie, confrontatie, geschil, gevecht, kamp, meningsverschil, onenigheid, slag, strijd, treffen, tweespalt, twist, veldslag, worsteling, wrijving.
Bij wrijving en gedoe erkennen mensen dat ze een verschil van inzicht hebben. En onderzoeken ze samen de verschillende gezichtspunten op een situatie. Als mensen zich kunnen inleven in elkaars standpunten en met elkaar in gesprek blijven, ontstaat er vrijwel altijd een derde optie waarin iedereen zich kan vinden. Dit kan wat tijd kosten. Niemand heeft gelijk. Niemand heeft ongelijk. Geven en nemen. Dat is gezond.
Als de verschillen van mening verharden ontstaat er een conflict. Ieder gaat voor zijn of haar eigen gelijk. Uit angst de goedkeuring van de ander te verliezen worden deze conflicten niet meer uitgesproken. Mensen gaan niet meer in gesprek. En de communicatie valt stil. Samenwerken wordt een bron van stress. Mensen trekken zich terug en worden onzichtbaar. De ultieme onzichtbaarheid van mensen in zorgorganisaties is verzuim en verloop.
Waaraan herken je nu conflicten op de werkvloer?
Het probleem met conflicten op de werkvloer is dat vrijwel niemand ze herkent. Vraag aan een zorgondernemer of zorgmanager of zorgprofessional: ‘Wat is het conflict waarin jullie terecht zijn gekomen?’ en het eerste wat ze zeggen is: ‘Conflict? Wij hebben helemaal geen conflict’. Dat komt omdat we conflicten verwarren met ruzie. En zolang we geen ruzie hebben is er geen sprake van een conflict. Denken we.
Uitingsvormen van onuitgesproken en onzichtbare conflicten op de werkvloer zijn elkaar beschuldigen of over elkaar oordelen en kritisch zijn. Elkaar vermijden en negeren. Of misleiden en uitsluiten. Maar ook roddel- en pestgedrag
Alle vormen van gedrag waarin mensen zich gedragen als het slachtoffer van anderen duiden op onuitgesproken conflicten. Voor het oog lijkt alles koek en ei. Ondertussen bestaan er whatsapp-groepen waar mensen elkaar treffen om hun ongenoegen te bespreken. Waar de informele leiders in de organisatie de dienst uitmaken. En de kwetsbare collega’s het onderspit delven.
Niets kost meer tijd en energie dan onuitgesproken en dus onopgeloste conflicten op de werkvloer. Het ziekteverzuim en verloop nemen toe.
De impact die dat heeft is groot. Roosters en routes komen niet meer rond. Mensen moeten extra komen werken of er komen mensen uit flexpool of uitzendbureau. De werksfeer en de cliëntenzorg komen onder druk te staan. Hetgeen leidt tot nieuwe conflicten in de samenwerking. En nieuwe ziek- en vertrekmeldingen. En daarmee is de cirkel rond. De conflictueuze werkvloer is een feit.
Hoe doorbreken we deze cirkel?
• Door oog te hebben voor beschuldigingen, oordelen en kritiek die medewerkers uiten. Door roddel-, pest- en vermijdingsgedrag te herkennen. Door misleiding, uitsluiting en bedreiging niet te tolereren. Zowel voor de mensen die het doen als voor de mensen die er het slachtoffer van zijn.
• Door aan de slag te gaan met de conflicten waarin de medewerkers dagelijks op de werkvloer terechtkomen. Conflicten met cliënten en hun familie en mantelzorgers. Met collega’s en vrijwilligers. Met artsen en paramedici. Met leveranciers. En last but not least, met jou als hun baas. Ja geloof het of niet maar de meeste conflicten in jouw bedrijf bestaan tussen het management en de werkvloer.
Het oplossen van de conflicten waarin je medewerkers dagelijks verzeild raken is de professionaliseringsslag die gemaakt moet worden. Om verzuim en verloop te voorkomen en de samenwerking en zelfsturing van de zorgteams naar een hoger plan te tillen.